Header Ads

Terveyttä voimaharjoittelusta


Voimaharjoittelu sopii miehille. Oikein toteutettuna voimaharjoittelu vahvistaa terveyttä, lisää luonnollista testosteronin eritystä ja parantaa miehistä ulkonäköä.

Lihasten ja luuston kunnolla on merkitystä ihmisen terveyden ja fyysisen toimintakyvyn kannalta. Heikko fyysinen toimintakyky aiheuttaa usein henkistä pahoinvointia, joten pitämällä huolta lihaksista ja luustosta on mahdollista edistää terveyttä kokonaisuudessaan.

Kestävyystyyppinen aerobinen liikunta on saanut terveystutkijoiden keskuudessa huomiota voimaharjoittelun kustannuksella. Kuitenkin voimaharjoittelulla on merkittäviä terveyshyötyjä etenkin miesten terveydelle. Voimaharjoittelun huomiotta jättäminen terveydenhuollossa on terveydenhoitoalan ammattilaisten ja tutkijoiden ammattitaidottomuutta tai jopa tyhmyyttä. Mikäli se ei ole näistä kumpaakaan, niin sitten se on valtaa pitävien tahojen tietoinen valinta syystä tai toisesta suosia kestävyysharjoittelua ja jättää voimaharjoittelu huomiotta.

Kestävyysharjoittelu voi heikentää hormonitoimintaa

Kestävyysharjoittelu parantaa hapenottokykyä ja lisää sydämen pummpausvoimaa. Liiallinen kestävyysharjoittelu kuitenkin tappaa terveen hormonitoiminnan lisäämällä stressiormoni kortisolin määrää, surkastuttaa lihaksia sekä pahimmillaan opettaa kehon varastoimaan rasvaa ja toimimaan niin sanotulla säästöliekillä. Väärin toteutettuna kestävyysharjoittelu saattaakin heikentää terveyttä ja johtaa yleiseen väsymystilaan.


Oikein toteutettuna kestävyysharjoittelusta toki on hyötyä terveydelle ja jos nautit kestävyysharjoittelusta, ei tietenkään sitä kannata silloin lopettaa.

Usein kuitenkin miehet kokevat voimaharjoittelun mielekkäämpänä ja jo tästäkin syystä miesten kannattaa suosia voimaharjoittelua. Voimaharjoittelulla on myös mahdollista saavuttaa samat terveyshyödyt, kuin kestävyysharjoittelulla ja näiden lisäksi vielä kasvattaa lihaksia, vahvistaa luustoa, parantaa ulkonäköä ja vahvistaa tervettä miehistä hormonitoimintaa.

Tämän kaiken lisäksi voimaharjoittelun aloittaminen soveltuu myös niille, joille painoa on ehtinyt kertyä tai jotka kärsivät jostain tuki- ja liikuntaelin sairaudesta, joka estää esimerkiksi juoksuharjoittelun.

Lihakset ja luusto

Lihaksiston ja luuston kunto vaikuttaa siihen, kärsiikö ihminen tuki- ja liikuntaelinsairauksista. Esimerkiksi yleiset selkäkivut aiheuttavat paljon henkilökohtaista kärsimystä ja johtuvat usein juuri heikoista lihaksista.


Fysiatrian ja fysioterapian keskuudessa on pitkään tiedetty heikkojen lihasten ja selkäkipujen yhteys. Silti selkäkipujen yleisin hoito on lääkehoito. Selkäkipujen lääkehoidossa voittajia ovat vain lääkärit ja lääkeyhtiöt. Mikäpäs sen tuottoisampaa, kuin elinikäinen lääkeriippuvuus ja riippuvuus lääkärikäynneistä sellaisen lääkkeen saamiseksi, joka helpottaa vaivaan hetkeksi mutta ei poista vaivan syytä.

Lihasten voimaharjoittelulla on mahdollista ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinsairauksia sekä parantaa jo alkaneita vaivoja. Lihasvoimaharjoitteita käytetään myös leikkausten (kirurgia) jälkeiseen hoitoon.

Jokaisen on myös syytä pitää mielessä, että riippuu pitkälti lihasvoimista, jääkö vanhana sänkyyn hoidettavaksi muiden armoille. Lihasvoima on tarpeen, jotta selviät vanhana itsenäisesti päivittäisistä askareista. Lihasvoimaharjoittelulla voidaan estää tai ainakin hidastaa lihasvoima- ja luukatoa merkittävästi. Tällöin itsenäinen toimintakyky säilyy pidempään.

Lihakset myös pehmentävät iskuja kaatumisen yhteydessä ja auttavat iäkkäillä ihmisillä tasapainon hallinassa. Kaatumisen yhteydessä aiheutuneet luunmurtumat tekevät monista vanhuksista vuodepotilaita loppuiäksi. Lihaskunnosta huolehtimalla voikin siis pidentää ja parantaa elämänlaatuaan.

Painon hallinta ja diabetes

Turun Yliopistollisessa Keskussairaalassa työskentelevä ylilääkäri Jan Sundell on osoittanut väitöskirjassaan (Insulin and Myocardial Blood Flow) että ylipaino heikentää sydänlihasvaltimon laajenemiskykyä nuorehkoilla miehillä. Tämän lisäksi Jan Sundell on tutkimuksissaan osoittanut, että insuliiniherkkyys korreloi sydänlihasvaltimon laajenemiskykyyn. Tämä viittaa siihen, että mitä enemmän ihmisellä on lihaksia sitä paremmin sydämen toimintakyky säilyy ja diabetesriski pienenee, koska lihakset "imevät" sokeria itseensä.


Koska lihas on metabolisesti aktiivinen kudos eli lihakset kuluttavat kaloreita myös levossa, lihasmassan kasvattaminen parantaa elimistön sokerin sietoa ja näin siis myös vähentää sokerin aiheuttamia haittoja.

Lihasvoimaharjoittelu muuttaa kehon koostumusta lisäämällä lihasmassaa ja metabolisen aktiivisuutensa ansiosta kaloreiden kokonaiskulutus kasvaa. Eli lihasmassan lisäämisellä on aineenvaihduntaan päinvastainen vaikutus kuin kestävyysharjoittelulla, joka opettaa kehon toimimaan säästöliekillä.

Hengitys- ja verenkiertoelimistö

Virallisissa liikuntasuosituksissa on keskitytty liiaksi kestävyysharjoitteluun ja monet luulevatkin, että sydäntä ja keuhkoja voidaan vahvistaa vain kestävyysharjoittelulla. Tämä olettama on kuitenkin väärä.


Tehokkaassa lihasvoimaharjoittelussa sarjat päättyvät lihaksen uupumustilaan, joilloin kuormittuvat myös sydän ja keuhkot, sillä tuottaakseen voimaa lihakset tarvitsevat energiaa ja happea. Parhaiten sydän ja keuhkot kuormittuvat, kun isoja lihasrymiä kuormitetaan raskailla painoilla.

Suurilla lihasryhmillä ja lähellä maksimivoimaa tehtävät voimaharjoitteet vaativat sydämeltä painetyötä ja keuhkoilta oikeanlaista hengitystekniikkaa, jossa toistojen tahdittamana vaihtelee voimakas sisään-ulos hengitys.

Kaikille jotka eivät usko voimaharjoittelun vahvistavan hengistys- ja verenkiertoelimistöä, suosittelen tekemään kymmenen maastavetoa perätysten 80% henkilökohtaisesta maksimpainosta ja toteamaan, että kyllä se syke nousee ja hengitystahti kiihtyy.

Aloita voimaharjoittelu heti

Voimaharjoittelun aloittaminen on helppoa eikä sen aloittamista kannata lykätä, sillä lihakset surkastuvat jos niitä ei käytä.


Lähes jokaiselta paikkakunnalta löytyy sali ja alkuun pääsee jo pelkällä levytangolla. Tämän lisäksi netti on täynnä hyviä treeniohjelmia ja kirjastoista saa lainaksi loistavia treeniopuksia ja vanhat salikävijät usein neuvovat mielellään, jos vaan uskaltaa kysyä. Joten eikun salille mars!

Salin jälkeen kannattaa aloittaa tutustuminen suomalaista miestä arvostaviin aasialaisiin naisiin ja käydä lataamassa Google Playsta Foreign Dating Forum Android sovellus tai liittyä Foreign Dating Forumille web versiossa. Lue Foreign Dating Forumista osoitteessa www.asumaanulkomaille.fi/foreign-dating-forum 

Tämän kirjoituksen kirjoittaja on Asumaan Suomeen, Asumaan Ulkomaille & Foreign Dating Finland sivustojen ylläpitäjä, joka on havainnut voimaharjoittelusta olevan hyötyä suomalaisille miehille. 


Lähteet:

Ylilääkäri Jan Sundell, Lihasvoimaharjoittelu on ihmelääkettä, väitöskirja: Insulin and Myocardial Blood Flow


Liikuntatieteiden tohtori Jani Hulmi, Lihastohtori blogi: Koolla on väliä

Sisällön tarjoaa Blogger.