Header Ads

Nainen sössii liikenteessä




Helsingin Sanomat jatkaa miesviha kirjoituksiaan taas oikein reippaalla kädellä. Tällä kertaa pilkaten miesten autoilua. Huomautettakoon, että suurin osa autoilijoista on miehiä ja varsinkin ammatti kuskeista kuten rekkamiehistä ja muun raskaan kaluston kuljettajista on... tattada daaa... MIEHIÄ !


Joten analysoidaampa HS kirjoitusta. (Keltaisella yli viivatut ovat HS kirjoitusta)

1. Turvaväli. Nainen pitää turvaväliä edellä ajavaan niin isona, että siihen mahtuu auto. Oikea turvaväli on sellainen, jossa edellä ajavan mallimerkinnän (tsi, gli tms.) pystyy lukemaan.

Oikeaoppinen turva väli on niin suuri, että toisen auton rekisteri kilpeä ei näe lukea juuri ja juuri. Oletettaen, että sinulla on siis perus näkö ja tämä turvaväli on liikenteessä noin 50 m plus miinus 5 metriä.

Auto ei pysähdy auton mitalla toisen auton perästä, koska keskittyminen herpaantuu helposti ajossa ja jo normaali reaktio nopeus rajoittaa jarrutus päätöksen tekoa aivoissa joten turvavälin tulisi olla naisilla suurempi
Nopeusrajoitukset. Nainen kuvittelee satasen rajoituksen tarkoittavan sataa kilometriä tunnissa. Oikeasti satanen tarkoittaa 115:tä kilometriä tunnissa.
Vai olisko sittenkin niin että naisen 100 km/h rajoitus onkin 80 km/h. Tiesittehän, että ajamalla vähemmän kuin sallittu nopeus vaarannatte liikenteen, pakkottamalla takana ajavat ohittamaan ja nostamalla liikenteen yleistä stressi tasoa. Jos ajatte taas nopeusrajoituksen mukaista nopeutta nostaa se kaikkien turvallisuutta, koska ohituksiin ei ole tarvetta ja turvavälit pysyvät paremmin kaikilla kunnossa.
3 Vilkku. Nainen vilkuttaa aivan liian pitkään ja liian aikaisin. Oikea vilkutus on nopea kuin kolibrin siivenisku. Vilkuttamatta jättäminen on myös miehekäs ratkaisu.
Liian pitkään vilkuttaminen voi saada takana ajavan luulemaan, että olet unohtanut vilkun päälle ja kun teetkin yht äkkiä jarrutuksen voi se vaarantaa sinut, että takana ajavan turvallisuuden.
4 Liikennevalot 1. Nainen lähtee valoista rauhallisesti. Oikeasti kyseessä on kiihdytyskilpailu, jossa seuraaville valoille ensimmäisenä päässyt on voittaja.
Liikenne valoissa on hyvä olla pientä ennakointia, niin että niistä päästään sulavasti liikeelle. Kenestäkään ei ole mukava jäädä kahta kertaa samoihin valoihin sen takia, että meikkaava nainen ei huomannutkaan ajoissa lähteä liikkeelle ja näin viivästytti muidenkin pääsyä liikeelle.
Liikennevalot 2. Nainen tulkitsee keltaisen liikennevalon tarkoittavan pysähtymiseen valmistautumista. Keltaisella kuuluu kuitenkin painaa kaasua. Itse asiassa vasta risteävän tien vihreä on varsinainen punainen.
Keltainen on varoitus siitä, että punainen on vaihtumassa ja silloin on vielä laillista ajaa tien yli. Toisekseen valot vaihtuvat monestikkin niin yllättäen kovassa liikenteessä että on parempi ajaa yli turvallisesti toiselle puolelle kun jättää auto keskelle risteystä.
6 Ohituskaista. Moottoritiellä nainen siirtyy erheellisesti vasemmalle kaistalle vähän ennen ohittamista. Oikea siirtyminen ohituskaistalle tehdään, kun ohitettava näkyy pisteenä horisontissa.
Ohittaminen tulisi aloittaa turvallisen välimatkan päästä, ei kuitenkaan kirjoittajan provosoivalla tavalla esitettynä ja tietääkseni ne jotka sieltä kaukaa tulevat ovat ohittaneet enemmänkin autoja. On huolestuttavaa miten arvon HS kirjoittaja näkee liikenne turvallisuuden tälläisena leikkinä.
Käyttäytyminen. Nainen sopeuttaa vauhtinsa päästääkseen kaistalle pyrkijän eteensä ja jatkaa matkaansa. Oikeasti etuilijaa kuuluu rangaista kolmen koon periaatteella: Kaasutus vierelle – Keskisormi esiin – Kiilaus eteen omalle paikalle.
Tietääkseni, Suomessa ei kukaan tälläista harrasta ja suurin osa mies autoilijoista päästää toisen eteen. Monesti olen törmännyt ammattikuskeihin, jotka ovat päästäneet minut ohitseen, koska heillä on raskas kuorma joka hidastaa heidän kulkuaan ja tästä syystä on turvallisempaa päästää minut ohi kun pakottaa minut ajamaan heidän takanaan josta minulla on huono näkyvyys eteen päin.
8 Ajonopeus. Nainen ajaa tasaisesti rajoitusten mukaan. Kun ajaa 95 kilometrin tuntinopeutta kaikilla nopeusrajoitusalueilla, pääsee ohittamaan ohittajansa 80:n osuudella.
Taas yksi lauselma, joka jo typeryydessään ajaa melkein kaikkien edellisten ohi. Jos miehet ajaisivat 95 km/h, 80 km/h alueella olisi jo aika monella kortti pois. Saatikka sitten jos tätä nopeutta ajettaisiin 40 km/h alueella. Joten voineen sanoa, että tässä kirjoittajan viha mies ajajia kohtaan purskahtaa oikein hienosti esiin sarkasmin takaa.
9 Turvavyö. Nainen kiinnittää turvavyön turvallisuuden takia. Turvavyötä tulee käyttää vain, jos on vaarana jäädä ratsiaan, eli kylätiellä ja moottoritiellä voi huoletta ajaa kahleitta.
Jos joku tietää turvavyön tärkeyden on se miehet ja ammattikuskit. Verrattakoon naisiin jotka meikkaavat autonsa peruutuspeilistä kun on kiire töihin ja turvavyö estää sopivan asennon löytämisen joten se otetaan pois.
10 Itsetunto. Nainen luulee olevansa keskimääräistä huonompi kuski. Todellisuudessa miehiä kuolee tieliikenneonnettomuuksissa noin 200 vuosittain. Naisia kuolonkolarit vievät suunnilleen kolmasosan miesten määrästä.
Miehiä kuolee liikenteessä enemmän koska miehet ovat suurin osa ammattikuskeista. Lisäksi liikenne kuolemia nostaa miehillä se, että hommaa tehdään enemmän eli ajetaan autoa enemmän ja pidempiä matkoja. Toisekseen monet itsemurhan tekevät ajavat autonsa tahalliseen kolariin joka sekin nostaa kuolemia. Miehethän ovat suurin itsemurha tehneiden ryhmä, koska apua on heikosti tarjolla miehille !

Loppuun haluan vielä kiittää kaikkia ammattikuskeja liikenteessä, niin miehiä kuin naisia siitä että jaksavat työnsä tehdä hyvällä itsetunnolla, ammattitaidolla ja turvallisuudella. Heidän esimerkkiään on ilo katsella ja toivon että nuoretkin ottavat heistä mallia ajokorttiaan hakiessa ja autoa tai muuta kulkupelillään lähtiessään liikeelle.

Alkuperäinen HS kirjoitus täällä.

Sisällön tarjoaa Blogger.